Laparoskopik Reflü Ameliyatları

Mide sıvısının yemek borusuna geri kaçışına gastroözofageal reflü (GÖR) denir. Yemek borusu mide sıvısına dayanıksızdır, bu nedenle GÖR daha sık ve uzun süreli olduğunda bazı şikayetler ortaya çıkar. Reflüye bağlı şikayetlerin veya yemek borusunda tahribatın ortaya çıkmasına gastroözofageal reflü hastalığı (GÖRH) denir.
Mide fıtığında (hiatus hernisi) midenin bir bölümü diayfragmadaki açıklıktan göğüs boşluğuna çıkar. Bu fıtıklaşma nedeniyle alt özofagus sfinkteri yapısı bozulur ve sıklıkla reflü gelişir.
İlaç tedavisi reflüye engel olmaz, ancak mide asitini azaltarak şikayetlerin giderir. İlaç tedavisinin etkisi kalıcı değildir, ilaç kesildiğinde sıklıkla şikayetler tekrar ortaya çıkar.

Antireflü ameliyatları reflüyü engelleyen tek kanıtlanmış yöntemdir. Son yıllarda antireflü ameliyat teknikleri ile ilgili ciddi ilerlemeler kaydedilmiş ve laparoskopik cerrahi oldukça güvenli ve konforlu hale gelmiştir.

Kimlere ameliyat?

• İlaca rağmen şikayetleri devam eden veya ilaçlar kesildiğinde şikayetleri tekrarlayan, şikayetleri nedeniyle hayat kalitesi bozulan hastalar
  • Uzun süre ilaç kullanmak istemeyen, genç hastalarda tercih edilebilecek tedavidir.
  • GÖRH ile birlikte mide fıtığı (hiatal herni) varsa ideal tedavi ameliyattır.
  • Ayrıca yemek borusunda darlık, ülser, kanser gelişme riski olan hastalarda da ameliyat en iyi seçenektir.

Ameliyatta neler yapılır?
Ameliyat ile mide sıvısının yemek borusuna geri kaçışı engellenmekte ve mide fıtığı  varsa düzeltilmektedir. Son yıllarda, laparoskopi denilen, karına birkaç delikten kamera ve özel aletlerle girilerek bu ameliyatlar yapılabilmektedir.

Laparoskopinin avantajı nedir?
Laparaskopik ameliyat sonrası ağrı daha az olmakta, hastalar normal yaşamlarına çok kısa sürede dönmekte, ve yara izi yok denecek kadar az olmaktadır.

Ameliyat risklimidir, başarı oranı nedir?
Her ameliyatta olduğu gibi cerrahi tedavinin komplikasyonları olabilmekle birlikte, son yıllarda oldukça azalmıştır. Batı ülkelerinde her yıl binlerce hasta GÖRH nedeniyle laparoskopik ameliyat olmaktadır. Ameliyatların başarı oranı %90’nın üzerindedir.